كشاورزي كشاورزي .

كشاورزي

چگونه از گياه شفلرا اميت نگهداري كنيم ؟

چگونه از گياه شفلرا اميت نگهداري كنيم؟

گياه شفلرا اميت
شفلرا يكي از محبوبترين گياهان آپارتماني است كه انواع مختلفي دارد و يكي از آنها شفلرا آميت است.دوست نداشتن شفلرا آميت با تنه چوبي بلند و برگهاي پهن و براقش كار سختي است. اگر تا به امروز از گياه شفلرا نگه داري كرده اي، پيشنهاد مي‌كنيم فرصت نگهداري از اين گونه مقاوم را نيز از دست ندهيد. در اين مقاله همراه ما باشيد تا با نگهداري شفلرا آميت آشنا شويد.

با شفلرا آميت بيشتر آشنا شويد:

شفلرا آميت – Schefflera Amate گياهي گرمسيري و شگفت انگيز بومي جنگل‌هاي استراليا، گينه‌نو، جاوا و اندونزي است و چندين سال است كه در ايران نيز طرفداران مخصوص به خود را دارد. آميت گياهي تك شاخه است و مهم ترين تفاوت اين گونه با شفلراي معمولي، برگهاي پهنش است كه آن را به گياه پاچيرا و گياه آراليا نيز شبيه كرده است. اين برگ‌ها در گروه‌هاي چندتايي و به دور يك كاسبرگ رشد مي‌كنند.

شفلرا آميت فرم زيبا و گردي دارد و با افزايش سن به شكل درختي تنومند تبديل مي‌شود. رشد اين شفلرا در داخل خانه كمتر است مي‌تواند تا ارتفاع 2 متر قد بكشد اما در فضاي باز تا ارتفاع 5 متر نيز مي‌رسد.

شرايط نگهداري شفلرا آميت
نور :
نور متوسط غير مستقيم براي اين گياه ​​بهترين گزينه است. مي‌توانيد گياه را در نزديكي يك پنجره رو به شمال قرار دهيد تا نور روز را به خوبي دريافت كند. پنجره هاي شرقي و جنوبي نيز بسته به منطقه اي كه در آن زندگي مي‌كنيد، مكان هاي مناسبي هستند. شفلرا آميت به نور كم نيز مقاوم است اما در صورتي كه نور محيط آن بيش از حد كم باشد، سرعت رشدش كند مي‌شود، فرم زيباي خود را از دست مي‌دهد و به ريزش برگ دچار مي‌شود. در صورتي كه گياه شما به سمت نور رفته و خم شده است بهتر است گلدان آن را بچرخانيد تا صاف بايستد.

آبياري :
مانند بسياري از گياهان آپارتماني، اين گياه نيز به آبياري بيش از حد حساس است و ريشه هاي آن نبايد غرقاب شوند. آبياري بيش از حد شفلرا موجب پوسيدگي ريشه، لكه برگي، قارچي شدن گياه و كپك پودري مي‌شود. اجازه دهيد مابين دو آبياري خاك گياه خشك شود سپس اقدام به آبياري مجدد كنيد. تعداد دفعات آبياري را در روزهاي گرم تابستان بيشتر كنيد و در روزهاي سرد آن را كاهش دهيد.

دما :
يك نكته بسيار مهم در مورد دماي گياهان اين است كه اگر هواي خانه براي شما مطبوع است، مطمئن باشيد براي گياهانتان نيز مطبوع خواهد بود. بنابراين شفلرا آميت در دماي محيط به خوبي رشد مي‌كند. از قرار دادن شفلرا در معرض بادهاي سرد، دريچه هاي تهويه مطبوع و سيستم گرمايش و سرمايش خودداري كنيد.

رطوبت :
شفلراها بومي جنگل هاي باراني گرمسيري و نيمه گرمسيري هستند. بنابراين رطوبت متوسط شفلرا بايد فراهم باشد و معمولا رطوبت محيط براي آنها كافي است. در صورتي كه نوك برگ شفلراي شما خشك مي‌شود به اين معني است كه رطوبت محيط كم است. در اين صورت بايد از يك ظرف آب در كنار گياه استفاده كنيد و رطوبت آن را تامين كنيد. استفاده از جزيره نيز براي تامين رطوبت گزينه مناسبي است.

كوددهي :
شفلرا آميت به كوددهي آنچناني نيازي ندارد. اما بهتر است براي داشتن رشد بهتر و بيشتر، هرسال در فصل رشد يعني بهار و تابستان آن را تقويت كنيد. از كوددهي گياهان در اواخر پاييز يا زمستان خودداري كنيد زيرا زمان استراحت آنهاست. از دادن كود بيش از حد به گياه آميت خود، خودداري كنيد زيرا سبب تجمع مقدار زيادي نمك در خاك مي‌شود و ريشه هاي گياه را مي‌سوزاند.

خاك مناسب :
استفاده از خاك سبك و داراي زهكشي براي اين گياه مناسب است. توجه كنيد كه خاك شفلرا آميت متخلخل و داراي زهكشي بالا باشد تا آب اضافي را از خود عبور دهد و ريشه ها را غرق نكند. خاك و كود آماده و يا پيت ماس براي اين گياه مناسب است.

تعويض گلدان :
بهتر است تعويض گلدان در بهار يا تابستان صورت گيرد اما اگر گياه شما در فصل پاييز يا زمستان به تعويض گلدان نياز داشت، اينكار را حتما در فضاي بسته انجام دهيد.بيرون زدن ريشه ها از سوراخ انتهاي گلدان، بيحال شدن گياه با وجود مناسب بودن تمامي شرايط و رشد كند نشاندهنده زمان تعويض گلدان هستند.

هرس :
دلايل اصلي هرس اين گياه تكثير و يا كنترل سايز آن است.همانطور كه گفته شد شفلرا آميت تا ارتفاع طولي 2 متر و جانبي تا 1 متر در منزل رشد مي‌كند و ممكن است براي فضاي شما بزرگ باشد. در اين مورد بهتر است گياه را هرس كنيد تا در سايز دلخواه شما باقي بماند.


تكثير گياه شفلرا آميت
شفلرا تكثير نسبتا دشواري دارد كه در اكثر اوقات تنها در محيط گلخانه ها نتيجه مثبت به همراه خواهد داشت. ريشه دار كردن قلمه شفلرا در آب يا خاك از رايجترين روشهاي تكثير اين گياه است كه در مقاله تكثير شفلرا به طور مفصل با آن آشنا خواهيد شد.

 

بيماري رايج گياه شفلرا آميت و راه درمان
شفلرا گياه آپارتماني مقاومي است اما در صورتي كه در شرايط مناسبي نگهداري نشود، دچار بيماري مي‌شود. انواع گونه هاي شفلرا مستعد قارچ هستند و در صورتي كه آبياري آنها كمي بيشتر از حد نيازشان باشد، به پوسيدگي ريشه دچار مي‌شوند كه با قهوه اي شدن برگها خود را نشان مي‌دهد. عسلك شفلرا، زرد شدن برگ و ريزش برگ شفلرا نيز از بيماريهاي رايج اين گياه هستند. براي پيدا كردن علت و راه درمان اين بيماريها به مقاله بيماري هاي گياه شفلرا مراجعه كنيد.

 


برچسب: گياه شفلرا اميت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۱:۰۰ توسط:زهرا بهرامي موضوع: نظرات (0)

نحوه كاشت اسطوخودوس و پرورش اين گياه با ارزش

يكي از بهترين گياهاني كه مي شود در خانه به كاشت و پرورش آن روي آورد گياه اسطوخودوس است. اين گياه زيبا و پر خاصيت داراي گل هايي زيبايي مي باشد كه علاوه بر زيبايي كه دارد از خواص متعددي برخوردار است. شما مي توانيد براي آشنايي با روش كاشت اسطوخودوس با ما همراه باشيد.

اسطوخودوس

كاشت اسطوخودوس قطعا يكي از بهترين گياهان دارويي پرطرفدار در منزل محسوب مي شود، اسطوخودوس به دليل عطر فراواني كه به محيط پيرامون خود مي بخشد باعث آرامش ذهن و روح مي شود كه قطعا ارزش كاشت و نگهداري را دارد.

گياه شناسي اسطوخودوس: اسطوخودوس از دسته گياهان علفي مي باشند كه داري عمري كوتاه هستند، اين گياهان بيشتر به صورت درختچه هاي كوچك رشد مي كنند، بارزترين تفاوت اين گياه با ساير گياهان تفاوت در شكل برگ هاي آن است و زماني كه گل هاي آن باز مي شود ظاهري بسيار زيبا پيدا مي كند.

نام علمي گياه اسطوخودوس لاواندا است، كه به عنوان يك گياه چند ساله و هميشه سبز است. تمام قسمت هاي اين گياه داراي نوعي روغن است كه به روغن اسطوخودوس معروف است كه جهت درمان طيف گسترده اي از بيماري ها استفاده مي شود، برگ هاي گياه اسطوخودوس داراي عطري بي نظير هستند كه به دليل داشتن اين رايحه روش هاي رايحه درماني نقش به سزايي دارد. شكل ظاهري برگ هاي اسطوخودوس به صورت كشيده است كه روي آن با كرك سفيد پوشيده شده است. گل هاي گياه اسطوخودوس به رنگ بنفش، صورتي، آبي و ارغواني ديده مي شود.

عطري كه از گياه اسطوخودوس استشمام مي شود در كليه قسمت هاي آن وجود دارد. شما مي توانيد با جمع كردن سرشاخه هاي اين گياه از خواص بي نظير آن بهره مند شويد.

نحوه كاشت اسطوخودوس
اسطوخودوس انواع مختلفي دارد كه شما براي كاشت آن بايد گونه اي را انتخاب كنيد كه متناسب با آب و هواي منطقه شما باشد. كاشت اسطوخودوس مانند كاشت رزماري، كاشت گلپر و ديگر گياهان دارويي كار بسيار ساده اي است. اسطوخودوس را مي توان به ۲ روش بذر و قلمه كاشت، كه بايد گفت بهترين روش براي كاشت آن استفاده از قلمه است و امكان موفقيت بيشتري در آن وجود دارد كه ما در ادامه روش كاشت اسطوخودوس از طريق قلمه و بذر را توضيح مي دهيم.
كاشت از طريق قلمه:
در ابتدا براي كاشت اسطوخودوس بايد قلمه ها را از مراكز توليد گل و گياه اسطوخودوس تهيه كرد.
براي كاشت قلمه ها به دليل اينكه بعد از رشد داراي شاخ و برگ هاي زيادي مي شوند بايد گلداني انتخاب كنيد كه نسبتا بزرگ باشد.

قبل از ريختن خاك به داخل گلدان از قدرت زهكشي آن مطمئن شويد، سپس گلدان را با خاك مناسبي پر كنيد، براي تهيه خاك از خاك باغچه، ماسه و پرليت استفاده كنيد.
قبل از ريختن خاك در كف گلدان سنگ ريزه بريزيد تا آن به خوبي از كف گلدان خارج شود.
ابتدا نصف كمتر گلدان را با خاك پر كنيد و قلمه را درست در وسط گلدان قرار دهيد.

سپس نصف ديگر خاك را در اطراف قلمه بريزيد و سپس با دست فشار دهيد تا قلمه در جاي خود محكم و مستقر شود.

به اين نكته توجه داشته باشيد كه ساقه قلمه ۶ سانتي متر زير لبه گلدان باشد.
بعد از آن مقداري از خاك را با كود مخلوط كرده و روي خاك گلدان مي ريزيم.

سپس نوبت به آبياري گياه مي رسد، قلمه را بايد به طور كامل آبياري كنيد جوري كه آب از ته گلدان خارج شود.
گلدان را به مكاني پر نور و همچنين گرم انتقال مي دهيم.
به دليل اينكه گياه اسطوخودوس گياهي حساس به به سرما پس بهتر است هميشه در گلدان از آن نگهداري كنيد تا در زمستان بتوانيد در منزل از آن نگهداري كنيد، پس به هيچ عنوان گياه را در معرض سرما قرار ندهيد چرا كه با تجمع آن در داخل خاك منجر به يخ زدن ريشه هاي آن مي شود.
معمولا به مدت ۱ سال رشد قلمه كند خواهد بود، به همين دليل با انجام عمليات هرس در سال هاي اوليه گياه را به رشد بيشتر تحريك كرده و همچنين از رشد طولي آن هم جلوگيري مي شود. سال اولي كه اقدام به هرس مي كنيد اندازه طولي گياه بايد ۲۰ تا ۱۵ سانت باشد.

اگر خودتان از گياه اصلي قلمه تهيه كرديد براي اينكه گياهتان زود تر ريشه دهد آن را به هورمون ريشه زايي آغشته كنيد و در يك بستر سبك و مرطوب بكاريد تا ريشه دهد، بعد از گذشت ۱ هفته سپس مي توانيد آن را به گلدان منتقل كنيد.
قسمتي كه از آن به عنوان داروي گياهي استفاده مي كنند سرشاخه هاي گلدار آن است كه شما مي توانيد از اول تير تا اواسط مرداد آن ها را بچينيد.
كاشت از طريق بذر:
شما مي توانيد با تهيه بذر مرغوب به كاشت اسطوخودوس بپردازيد.
ابتدا بايد يك گلدان بزرگ با عمق كم انتخاب كنيد.
سپس گلدان را با خاكي مناسب كوكوپيت ۳۰ درصد/ پيت ماس ۵۰ درصد/ پرليت ۲۰ درصد پركنيد.
با آب خاك را كاملا خيس كنيد تا خاك نشست كند.
سپس بذر هاي گياه اسطوخودوس را روي خاك بريزيد.
سپس دوباره مقداري كمي از همان تركيب خاك روي بذرها بريزيد و كمي روي آن را آبياري كنيد.
اگر از كود دامي براي تركيب خاكتان استفاده كرديد توجه داشته باشيد كه كود به هيچ عنوان تازه نباشد.
سپس گلدانتان را در محيطي مناسب قرار دهيد تا جوانه بزند.
بعد از گذشت چند روز و با بزرگ شدن جوانه ها، آن ها را بستر اصلي شان منتقل كنيد.
شرايط لازم براي پرورش و كاشت اسطوخودوس
نور: اين گياه براي رشد خود نيازمند نور كامل آفتاب است و در طول روز به ۸ الي ۱۰ ساعت نور احتياج دارد.

خاك: بهترين خاك براي كاشت اسطوخودوس استفاده از ۵۰ درصد پيت ماس + ۲۰ درصد پرليت + ۳۰ درصد كوكوپيت است. و يا مي توانيد از تركيب ديگري از ۲۰ در صد ماسه + ۲۰ درصد كود حيواني + ۶۰درصد خاك گلداني استفاده كرد.

آبياري: اسطوخودوس گياهي مقاومي است كه مي تواند تا حدودي خشكي خاك را تحمل كند، به همين دليل در زمان دو آبياري حتما بگذاريد خاك گياه كاملا خشك شود.

دما: اين گياه حساسيت زيادي به سرما دارد به همين دليل بايد گياه را از هواي سرد مصون نگه داريد. مناسب ترين دما براي رشد گياه دمايي ما بين ۲۵ تا ۱۸ درجه سانتي گراد است


برچسب: اسطوخودوس،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۵۶ توسط:زهرا بهرامي موضوع: نظرات (0)

نحوه كاشت پيازچه در خانه

نحوه كاشت پيازچه در گلدان

پيازچه گياهي يك ساله از خانواده پياز است. اين گياه يكي از سبزيجات بسيارخوش مزه مي‌باشد كه هم به صورت خام و هم در غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و طعم بسيار خوبي به غذاها مي‌دهد. اين گياه به صورت سبزي خوردن يا در سالاد استفاده مي‌شود ولي در برخي مناطق به صورت پخته يا سرخ شده هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. پيازچه همچنين داراي خواص بسياري مي‌باشد. از جمله خواص پيازچه: كاهش دهنده كلسترول و تري گليسيريد، تقويت سيستم ايمني بدن، سرشار از ويتامين C ، جلوگيري از رشد سلول‌هاي سرطاني، از بين بردن عفونت‌هاي قارچي، تنظيم فشار خون، تقويت بينايي، درمان اسهال و ... مي‌باشد. پيازچه به ارتفاع 25 تا 35 سانتي‌متر رشد مي‌كند و كاشت و رشد آساني دارد. كاشت پيازچه در گلدان راحت است و مي‌توان آن را حتي در خانه در يك پنجره آفتابي نيز نگه داشت. يكي از مزيت‌هاي كاشت پيازچه در خانه، اين است كه مي‌توان هر زمان از سال اقدام به كاشت اين سبزي خوشمزه كرد. همچنين براي كساني كه فضاي كافي(باغ و باغچه) براي كاشت سبزيجات ندارند، كاشت پيازچه در گلدان ايده خوبي است.

كاشت بذر پيازچه در گلدان

زمان كاشت بذر پيازچه، بهار، اواخر تابستان و اوايل پاييز است. پيازچه آفتاب كامل و خاك‌هاي شل را دوست دارد. از خاك سبك و غني داراي زهكشي خوب براي كاشت بذر پيازچه استفاده كنيد. خاك‌هاي حاوي كمپوست گزينه خوبي هستند. بذرهاي پيازچه را به عمق 5 ميلي متر در خاك بكاريد. بذرها را از ابتدا در گلدان اصلي بكاريد. بين بذرها 10 سانتي متر فاصله قرار دهيد. گلداني كه براي كاشت پيازچه استفاده مي‌شود، بايد حداقل 25 سانتي متر عمق داشته باشد. تا زمان جوانه زني خاك را هميشه مرطوب نگه داريد. بذر پيازچه 4 تا 10 روز بعد از كاشت جوانه مي‌زند. دماي مناسب براي جوانه‌زني بذر پيازچه 20 تا 25 درجه سانتي‌گراد است. بعد از جوانه‌زني، سه روز يك بار به گياهان آب دهيد.

مراقبت از گياه پيازچه

گلدان پيازچه را در جايي قرار دهيد كه حداقل روزي 6 ساعت نور مستقيم خورشيد دريافت كند. اگر گلدان‌ها را در خانه نگه مي‌داريد، حتما آن‌ها را جايي قرار دهيد كه تهويه هواي خوبي داشته باشد.
بين هر بار آبياري اجازه دهيد سطح خاك كمي خشك شود.
هر دو هفته يك بار به گياه كود متعادل مانند كود NPK 3-3-3 دهيد. براي يك گلدان 15 سانتي متري، يك قاشق غذا خوري كود كافي است. براي گلدان‌هاي 25 سانتي متري دو قاشق غذا خوري كود استفاده كنيد. كود را روي خاك بپاشيد، سپس به گياه آب دهيد. اگر كودي كه استفاده مي‌كنيد دستورالعمل خاصي دارد، مطابق با دستورالعمل از آن استفاده نماييد.

برداشت پيازچه

پيازچه 30 تا 50 روز بعد از كاشت آماده برداشت مي‌شود. پس از آماده شدن پيازچه براي برداشت، خاك اطراف را به آرامي شل كنيد تا بتوانيد آن‌ها را با احتياط بالا بكشيد. هنگام برداشت پيازچه، بزرگترين را انتخاب كنيد و ابتدا از آن‌ها استفاده كنيد، زيرا بهتر است فوراً پيازچه را برداشت و استفاده نماييد. اگر پيازچه براي مدت طولاني نگه داشته شود به سرعت طراوت خود را از دست مي‌دهد و پژمرده مي‌شود. با اين حال ، اگر قادر به استفاده از تمام پيازچه هاي برداشت شده خود نيستيد، مي‌توانيد آن‌ها را تا يك هفته در يخچال نگهداري كنيد. در صورت لزوم براي نگهداري، بهتر است آن‌ها را نشوييد. پيازچه را در يك كيسه پلاستيكي در بسته نگه داريد. قرار دادن پيازچه در يك حوله كاغذي مرطوب نيز ايده خوبي است. هنگام مصرف پيازچه، حتماً ريشه‌ها و نوك ساقه سفيد و همچنين 5 سانتي متر از ساقه سبز را كوتاه كنيد.


برچسب: برچسب ها: بذر پيازچه، خريد اينترنتي بذر پيازچه، خريد بذر، خريد بذر سبزيجات، خريد بذر پيازچه، روش كاشت پيازچه در گلدان، طريقه كاشت پياز، فروش بذر، فروشگاه آنلاين، فروشگاه اينترنتي، فروشگاه اينترنتي بذر، فروشگاه بذر، فروشگاه كشاورزي، مدت زمان رشد پيازچه، كاشت تربچه در گلدان، كاشت تره در گلدان، كاشت ريحان در گلدان، كاشت شاهي در گلدان، كاشت پياز در گلدان، كاشت پيازچه، كاشت پيازچه در گلخانه،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۵:۲۲ توسط:زهرا بهرامي موضوع: نظرات (0)