كشاورزي كشاورزي .

كشاورزي

رازهاي نگهداري از بنجامين در آپارتمان

بنجامين يكي از درختچه هاي زيبايي است كه با كمي توجه مي توان آن را در منزل نگه داشت. درخت بنجامين انواع مختلفي دارد كه در ظاهر و شرايط نگهداري با يكديگر متفاوتند در اين مقاله با جوانه بان همراه باشيد تا علاوه بر آشنايي بيشتر با درختچه بنجامين، با شرايط نگهداري از بنجامين در آپارتمان و در حياط آشنا شويد.


طرز نگهداري از بنجامين
درخت بنجامين انواع مختلفي دارد كه در ظاهر و شرايط نگهداري با يكديگر متفاوتند و در بين آنها، گل بنجامين ابلق و فيكوس بنجامين الاستيكا از محبوبيت زيادي برخوردارند. اگر شرايط نگهداري از بنجامين اعم از نور، دما، آبياري و رطوبت رعايت شود اين درختچه‌ي زيبا مي‌تواند سال ها عمر كند و براي نگهداري در آپارتمان گزينه اي مناسب است.

نور مناسب نگهداري از بنجامين درآپارتمان
گياه بنجامين به نور فراوان اما غير مستقيم نيازدارد. كمبود نور باعث ريزش برگها ميشود. همچنين نور مستقيم آفتاب باعث سوختگي برگ هاي بنجامين مي‌شود .در نگهداري از بنجامين در منزل توصيه مي‌شود اين گياه را در محيط داراي نور زياد مانند پشت پنجره شرقي قرار دهيد.

دماي مناسب نگهداري از بنجامين در آپارتمان
گياه بنجاميناين گياه به سرماي بيش از حد حساس است. اين گياه در دماي۱۵ الي۲۵ درجه سانتي گراد مي‌تواند بهترين طراوت را داشته باشد. مي توان گفت دماي اتاق براي اين گياه كاملا مناسب است.

آبياري در نگهداري از بنجامين در آپارتمان
در روش نگهداري از بنجامين دقت داشته باشيد استفاده از آب ولرم براي گياه مطلوب ترين حالت است آب سرد براي اين گياه مضر است. براي آبياري گياه بنجامين بهتر است ابتدا آب را از قبل در جايي ساكن قرار دهيدتا املاح آن ته نشين شود. قبل از هر بار ابياري گياه بنجامين اجازه دهيد سطح خاك خشك شود. سپس اقدام به آبياري كنيد. ميزان مناسب براي آبياري در تابستان حداكثر هفته اي دوبار و در زمستان يك هفته تا ده روز يك بار است.

رطوبت مورد نياز بنجامين
جهت تامين رطوبت درخت بنجامين مي توانيد يك ظرف آب در نزديكي آن قرار دهيد تا با تبخير سطحي آب، رطوبت گياه تامين شود. هم چنين جهت تامين رطوبت ميتوانيد هفته اي دو بار در روز، آب را بر روي برگ هاي بنجامين اسپري كنيد. در صورت ظاهر شدن لكه هاي قهوه اي روي برگ، غبارپاشي را متوقف كنيد و براي گياه جزيره بسازيد .مقدار آب اسپري شده نبايد زياد باشد و در حد نشستن شبنم بر روي برگ ها كافي است.

تغذيه در نگهداري از بنجامين در آپارتمان
كود دهي باعث شادابي و كمك به رشد بنجامين مي‌شود. فقط در فصل رشد كه از اوايل بهار تا اوايل پاييز مي‌باشد گياه بنجامين را كود دهي كنيد و فصل پاييز و زمستان به گياه استراحت بدهيد. براي كود دهي گياه بنجامين بهتر است هر ۳ هفته يكبار از كود مخصوص بنجامين و يا كود مخصوص گياهان آپارتماني استفاده كنيد. در فصل رشد يعني بهار و تابستان ميتوانيد براي افزايش رشد گياه بنجامين هر چند هفته يا هر ماه از كودهاي مخصوص گياهان مانند كود npk استفاده كنيد. بهتر است از كودهاي ارگانيك براي مثل ورمي كمپوست استفاده كنيد.


تركيب خاك بنجامين
براي نگهداري از بنجامين بهترين خاك، تركيب خاك و كود آماده و يا كمپوست است. گياه بنجامين به خاكي سبك با زهكشي بالا نياز دارد و از خاك خيلي مرطوب و باتلاقي بيزار است. براي ايجاد خاك مناسب رشد بنجامين مي‌توانيد ۲۰ درصد ماسه، ۲۰ درصد ورمي كمپوست، ۴۰ درصد خاك برگ، ۱۰ درصد خاك باغچه و ۱۰ درصد پوست برنج استفاده كنيد. البته تركيب خاك‌هاي زيادي براي بنجامين وجود دارد، مثلا ميتوان از خاك هلندي يا تركيب پيت ماس، كوكوپيت و … هم استفاده كرد.

كودهي به بنجامين

تميز كردن برگ هاي بنجامين
در نگهداري از بنجامين به هيچ عنوان از براق كننده هاي شيميايي براي تميز كردن برگ هاي گياه بنجامين استفاده نكنيد. زيرا باعث ريزش برگ هاي بنجامين مي‌شود. بهترين روش براي تميز و براق كردن برگ گياهان، استفاده از محلول رقيق شير و آب است.

تعويض گلدان بنجامين
گرچه گلدان گياه بنجامين را مي‌توانيد هر سال متناسب با رشد گياه تعويض كنيد. اما توصيه ميشود تا زماني كه گياه بنجامين شما جوان است اقدام به تعويض گلدان ننماييد. تنها زماني مي توانيد اقدام به تعويض گلدان كنيد كه گياهتان به حداكثر رشد خود در گلدان رسيده است. هنگام تعويض گلدان از خاك جديدي براي گياه استفاده نماييد. بهترين زمان براي تعويض گلدان درختچه بنجامين درماههاي فروردين و ارديبهشت است.

 

شرايط نگهداري از بنجامين ابلق در آپارتمان
گل بنجامين ابلق داراي برگ هاي سبز روشن و سفيد يا كرم است. شاخه هايش نسبت به انواع ديگرگياه بنجامين بيشتر آويزان است و به نور بيشتري نياز دارد. نگهداري بنجامين ابلق در آپارتمان نيازمند نور بيشتري است تا برگها رنگ زيباي خود را از دست ندهند. درخت بنجامين نگهداري آساني دارد اما نسبت به جا به جايي و تغيير نور، دما، رطوبت حساس است. زماني كه گياه را به خانه مي‌آوريد دچار استرس تغيير مكان مي‌شود. اگر آن را به محيطي با نور كافي و رطوبت مناسب به فضاي كم نور و خشك منتقل كنيد باعث پژمردگي، زرد شدن و ريزش برگ ها و حتي منجر به نابودي كامل گياه مي‌گردد. پس بايد در مراقبت از اين گياه دقت لازم را انجام دهيد.


شرايط نگهداري بنجامين بلك
گل بنجامين بلك داراي برگ هاي سبز تيره و نزديك به سياه است. بافت تنه در اين بنجامين بسيارپرطرفدار است. در نگهداري از بنجامين بلك در نظر داشته باشيد هرچه تنوع رنگي برگ‌هاي بنجامين بيش‌تر باشد، به نور بيش‌تري براي حفظ رنگ‌ها نياز دارد . آب بدون آهك به بنجامين بلك بدهيد. تا حدي به بنجامين بلك آب بدهيد كه زيرگلداني آن از آب پرشود. سپس بعد از 20 دقيقه حتماً آب زيرگلداني را خالي كنيد يا درون آن سنگريزه بريزيد، به‌نحوي‌كه كف گلدان مستقيماً با آب در تماس نباشد. تا زماني خاك بنجامين خشك نشده، به آبياري مجدد آن اقدام نكنيد. مي‌توانيد بنجامين سبز را در خاك سبك بكاريد. در فصل رشد، ماهي دومرتبه به بنجامين بلك، كود مايع بدهيد.

نگهداري از بنجامين آمستل
بنجامين آمستل داراي برگهاي باريك و كشيده به رنگ سبز و شاخ و برگ انبوه است. نوع آمستل طلايي نيز بسيار زيباست. بنجامين آمستل به نوري در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نياز دارد اما در مجموع اين گونه نسبت به بقيه گونه هاي بنجامين به نور كمتري نياز دارد. درنگهداري از بنجامين امستل همانند ديگر بنجامين ها در آبياري آن بايد دقت كرد. خاك مناسب اين گياه، خاك خوب گلكاري است كه به خوبي زهكشي شده باشد.

 

نگهداري بنجامين در حياط
گياه بنجامين از خانواده انجيريان است و به نام انجير مجنون هم شناخته مي شود. اصالت اصلي آن جنگل هاي استوايي آسيا به ويژه هندوستان است. جالب است بدانيد بنجامين در محيط باز تا ارتفاع ۵ متر هم مي رسد اما در آپارتمان ارتفاع كمتري دارد. اگر قصد داريد بنجامين خود را به حياط منتقل كنيد و در باغچه بكاريد توجه داشته باشيد كه فقط در مناطق گرمسير و مرطوب يعني درمناطقي كه دماي هوا در زمستان 1- تا 12 درجه سانتي‌گراد است و در زمستان احتمال يخبندان نباشد ميتوانيد اين گياه را در فضاي باز بكاريد. گياهان اندكي هستند كه مي‌توانند زير يك گياه بنجامين كه بطور كامل رشد كرده و در سايه‌ي برگ‌هاي پرپشت آن كه مانند خيمه است، زنده بمانند.

پرپشت شدن بنجامين و عدم جابه جايي
رايج ترين دغدغه نگهداري از بنجامين اين است كه برگ هايش مي ريزند.اين گياه هوشمندنسبت به تغيير حساس است و از برگ ها در زوايا و موقعيت هاي مشخص مي خواهد تا نور موجود را به حداكثر برسانند و به فتوسنتز اجازه عملكرد مناسب دهند. زماني كه گلدان را ميچرخانيد يا گياه بنجامين خود را حركت مي دهيد, پويايي نور به صورت انبوه تغيير مي كند . در اين مواقع گياه با خزان برگ ها و رشد دوباره باعث رشد بهينه آن خواهد شد.براي جلوگيري از ريزش برگ ها و پرپشت شدن گياه زماني كه بنجامين شما يك جاي ثابت دارد، آن را به اطراف حركت ندهيد و جايي براي آن پيدا كنيد كه دور از تغييرات دماي گسترده و در شرايط نيمه سايه دار باشد.

پرپشت شدن بنجامين و هرس مناسب
گياه بنجامين را به خاطر حفظ ظاهري زيبا و پرپشت هرس كنيد. يك شاخه كوچك‌تر كه حداقل يك سوم قطر شاخه اصلي است و جزء شاخه‌هاي اصلي محسوب نمي‌شود را برش دهيد. شاخه‌هاي كوچكي كه از نظر ظاهري به درستي رشد نكرده‌اند را هرس كنيد. هنگام هرس هرگز بيشتر از 30 درصد از يك شاخه را در يك سال حذف نكنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۳:۴۲ توسط:زهرا بهرامي موضوع: نظرات (0)