کشاورزی کشاورزی .

کشاورزی

رازهای نگهداری از بنجامین در آپارتمان

بنجامین یکی از درختچه های زیبایی است که با کمی توجه می توان آن را در منزل نگه داشت. درخت بنجامین انواع مختلفی دارد که در ظاهر و شرایط نگهداری با یکدیگر متفاوتند در این مقاله با جوانه بان همراه باشید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با درختچه بنجامین، با شرایط نگهداری از بنجامین در آپارتمان و در حیاط آشنا شوید.


طرز نگهداری از بنجامین
درخت بنجامین انواع مختلفی دارد که در ظاهر و شرایط نگهداری با یکدیگر متفاوتند و در بین آنها، گل بنجامین ابلق و فیکوس بنجامین الاستیکا از محبوبیت زیادی برخوردارند. اگر شرایط نگهداری از بنجامین اعم از نور، دما، آبیاری و رطوبت رعایت شود این درختچه‌ی زیبا می‌تواند سال ها عمر کند و برای نگهداری در آپارتمان گزینه ای مناسب است.

نور مناسب نگهداری از بنجامین درآپارتمان
گیاه بنجامین به نور فراوان اما غیر مستقیم نیازدارد. کمبود نور باعث ریزش برگها میشود. همچنین نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگ های بنجامین می‌شود .در نگهداری از بنجامین در منزل توصیه می‌شود این گیاه را در محیط دارای نور زیاد مانند پشت پنجره شرقی قرار دهید.

دمای مناسب نگهداری از بنجامین در آپارتمان
گیاه بنجامیناین گیاه به سرمای بیش از حد حساس است. این گیاه در دمای۱۵ الی۲۵ درجه سانتی گراد می‌تواند بهترین طراوت را داشته باشد. می توان گفت دمای اتاق برای این گیاه کاملا مناسب است.

آبیاری در نگهداری از بنجامین در آپارتمان
در روش نگهداری از بنجامین دقت داشته باشید استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب ترین حالت است آب سرد برای این گیاه مضر است. برای آبیاری گیاه بنجامین بهتر است ابتدا آب را از قبل در جایی ساکن قرار دهیدتا املاح آن ته نشین شود. قبل از هر بار ابیاری گیاه بنجامین اجازه دهید سطح خاک خشک شود. سپس اقدام به آبیاری کنید. میزان مناسب برای آبیاری در تابستان حداکثر هفته ای دوبار و در زمستان یک هفته تا ده روز یک بار است.

رطوبت مورد نیاز بنجامین
جهت تامین رطوبت درخت بنجامین می توانید یک ظرف آب در نزدیکی آن قرار دهید تا با تبخیر سطحی آب، رطوبت گیاه تامین شود. هم چنین جهت تامین رطوبت میتوانید هفته ای دو بار در روز، آب را بر روی برگ های بنجامین اسپری کنید. در صورت ظاهر شدن لکه های قهوه ای روی برگ، غبارپاشی را متوقف کنید و برای گیاه جزیره بسازید .مقدار آب اسپری شده نباید زیاد باشد و در حد نشستن شبنم بر روی برگ ها کافی است.

تغذیه در نگهداری از بنجامین در آپارتمان
کود دهی باعث شادابی و کمک به رشد بنجامین می‌شود. فقط در فصل رشد که از اوایل بهار تا اوایل پاییز می‌باشد گیاه بنجامین را کود دهی کنید و فصل پاییز و زمستان به گیاه استراحت بدهید. برای کود دهی گیاه بنجامین بهتر است هر ۳ هفته یکبار از کود مخصوص بنجامین و یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. در فصل رشد یعنی بهار و تابستان میتوانید برای افزایش رشد گیاه بنجامین هر چند هفته یا هر ماه از کودهای مخصوص گیاهان مانند کود npk استفاده کنید. بهتر است از کودهای ارگانیک برای مثل ورمی کمپوست استفاده کنید.


ترکیب خاک بنجامین
برای نگهداری از بنجامین بهترین خاک، ترکیب خاک و کود آماده و یا کمپوست است. گیاه بنجامین به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و از خاک خیلی مرطوب و باتلاقی بیزار است. برای ایجاد خاک مناسب رشد بنجامین می‌توانید ۲۰ درصد ماسه، ۲۰ درصد ورمی کمپوست، ۴۰ درصد خاک برگ، ۱۰ درصد خاک باغچه و ۱۰ درصد پوست برنج استفاده کنید. البته ترکیب خاک‌های زیادی برای بنجامین وجود دارد، مثلا میتوان از خاک هلندی یا ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و … هم استفاده کرد.

کودهی به بنجامین

تمیز کردن برگ های بنجامین
در نگهداری از بنجامین به هیچ عنوان از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه بنجامین استفاده نکنید. زیرا باعث ریزش برگ های بنجامین می‌شود. بهترین روش برای تمیز و براق کردن برگ گیاهان، استفاده از محلول رقیق شیر و آب است.

تعویض گلدان بنجامین
گرچه گلدان گیاه بنجامین را می‌توانید هر سال متناسب با رشد گیاه تعویض کنید. اما توصیه میشود تا زمانی که گیاه بنجامین شما جوان است اقدام به تعویض گلدان ننمایید. تنها زمانی می توانید اقدام به تعویض گلدان کنید که گیاهتان به حداکثر رشد خود در گلدان رسیده است. هنگام تعویض گلدان از خاک جدیدی برای گیاه استفاده نمایید. بهترین زمان برای تعویض گلدان درختچه بنجامین درماههای فروردین و اردیبهشت است.

 

شرایط نگهداری از بنجامین ابلق در آپارتمان
گل بنجامین ابلق دارای برگ های سبز روشن و سفید یا کرم است. شاخه هایش نسبت به انواع دیگرگیاه بنجامین بیشتر آویزان است و به نور بیشتری نیاز دارد. نگهداری بنجامین ابلق در آپارتمان نیازمند نور بیشتری است تا برگها رنگ زیبای خود را از دست ندهند. درخت بنجامین نگهداری آسانی دارد اما نسبت به جا به جایی و تغییر نور، دما، رطوبت حساس است. زمانی که گیاه را به خانه می‌آورید دچار استرس تغییر مکان می‌شود. اگر آن را به محیطی با نور کافی و رطوبت مناسب به فضای کم نور و خشک منتقل کنید باعث پژمردگی، زرد شدن و ریزش برگ ها و حتی منجر به نابودی کامل گیاه می‌گردد. پس باید در مراقبت از این گیاه دقت لازم را انجام دهید.


شرایط نگهداری بنجامین بلک
گل بنجامین بلک دارای برگ های سبز تیره و نزدیک به سیاه است. بافت تنه در این بنجامین بسیارپرطرفدار است. در نگهداری از بنجامین بلک در نظر داشته باشید هرچه تنوع رنگی برگ‌های بنجامین بیش‌تر باشد، به نور بیش‌تری برای حفظ رنگ‌ها نیاز دارد . آب بدون آهک به بنجامین بلک بدهید. تا حدی به بنجامین بلک آب بدهید که زیرگلدانی آن از آب پرشود. سپس بعد از 20 دقیقه حتماً آب زیرگلدانی را خالی کنید یا درون آن سنگریزه بریزید، به‌نحوی‌که کف گلدان مستقیماً با آب در تماس نباشد. تا زمانی خاک بنجامین خشک نشده، به آبیاری مجدد آن اقدام نکنید. می‌توانید بنجامین سبز را در خاک سبک بکارید. در فصل رشد، ماهی دومرتبه به بنجامین بلک، کود مایع بدهید.

نگهداری از بنجامین آمستل
بنجامین آمستل دارای برگهای باریک و کشیده به رنگ سبز و شاخ و برگ انبوه است. نوع آمستل طلایی نیز بسیار زیباست. بنجامین آمستل به نوری در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز دارد اما در مجموع این گونه نسبت به بقیه گونه های بنجامین به نور کمتری نیاز دارد. درنگهداری از بنجامین امستل همانند دیگر بنجامین ها در آبیاری آن باید دقت کرد. خاک مناسب این گیاه، خاک خوب گلکاری است که به خوبی زهکشی شده باشد.

 

نگهداری بنجامین در حیاط
گیاه بنجامین از خانواده انجیریان است و به نام انجیر مجنون هم شناخته می شود. اصالت اصلی آن جنگل های استوایی آسیا به ویژه هندوستان است. جالب است بدانید بنجامین در محیط باز تا ارتفاع ۵ متر هم می رسد اما در آپارتمان ارتفاع کمتری دارد. اگر قصد دارید بنجامین خود را به حیاط منتقل کنید و در باغچه بکارید توجه داشته باشید که فقط در مناطق گرمسیر و مرطوب یعنی درمناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 12 درجه سانتی‌گراد است و در زمستان احتمال یخبندان نباشد میتوانید این گیاه را در فضای باز بکارید. گیاهان اندکی هستند که می‌توانند زیر یک گیاه بنجامین که بطور کامل رشد کرده و در سایه‌ی برگ‌های پرپشت آن که مانند خیمه است، زنده بمانند.

پرپشت شدن بنجامین و عدم جابه جایی
رایج ترین دغدغه نگهداری از بنجامین این است که برگ هایش می ریزند.این گیاه هوشمندنسبت به تغییر حساس است و از برگ ها در زوایا و موقعیت های مشخص می خواهد تا نور موجود را به حداکثر برسانند و به فتوسنتز اجازه عملکرد مناسب دهند. زمانی که گلدان را میچرخانید یا گیاه بنجامین خود را حرکت می دهید, پویایی نور به صورت انبوه تغییر می کند . در این مواقع گیاه با خزان برگ ها و رشد دوباره باعث رشد بهینه آن خواهد شد.برای جلوگیری از ریزش برگ ها و پرپشت شدن گیاه زمانی که بنجامین شما یک جای ثابت دارد، آن را به اطراف حرکت ندهید و جایی برای آن پیدا کنید که دور از تغییرات دمای گسترده و در شرایط نیمه سایه دار باشد.

پرپشت شدن بنجامین و هرس مناسب
گیاه بنجامین را به خاطر حفظ ظاهری زیبا و پرپشت هرس کنید. یک شاخه کوچک‌تر که حداقل یک سوم قطر شاخه اصلی است و جزء شاخه‌های اصلی محسوب نمی‌شود را برش دهید. شاخه‌های کوچکی که از نظر ظاهری به درستی رشد نکرده‌اند را هرس کنید. هنگام هرس هرگز بیشتر از 30 درصد از یک شاخه را در یک سال حذف نکنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۳:۴۲ توسط:زهرا بهرامی موضوع: نظرات (0)